Søknaden er et svar på annonsen


Målet med jobbsøknaden er å bli kalt inn til intervju. En god søknad er forutsetningen for at en arbeidsgiver skal få lyst til å møte akkurat deg. Les annonsen nøye og se hva de spør etter. Søknaden bør svare direkte på stillingsannonsen og vise at nettopp du kan være rett person for jobben.

Dette bør du ha med
  • Start med en kort innledning om hvor du har funnet stillingen.
  • Beskriv hvorfor du har lyst på akkurat denne jobben.
  • Hvilke egenskaper og erfaringer har du som er viktig for denne jobben? Få fram dine sterke sider.
  • I en kort avslutning forteller du hvordan du kan kontaktes, når du kan starte i jobben, og at du håper på positiv tilbakemelding.
  • Flere tips
  • Ta gjerne kontakt med arbeidsgiveren før du sender inn søknad. Det er lurt å planlegge hva du skal spørre om før du tar kontakt.
  • Søknaden skal være kort og målrettet.
  • Søknaden må se ryddig ut og bør maksimalt være på en side.
  • Fokuser på hva du kan.
  • Unngå skrivefeil.
  • Når søknaden og CV-en er sendt må du være tilgjengelig på telefon og sjekke e-posten din ofte.
  • Skriv en ny søknad til hver jobb du søker.
  • Har du ikke hørt noe to-tre uker etter søknadsfristen, kan du kontakte arbeidsgiveren og høre hvor langt de er kommet i prosessen.
  • Husk å sende CV sammen med jobbsøknaden. Du kan registrere CV kostnadsfritt på Arbeidsplassen.

Lea hele artikkelen her